Noem een theaterproductie en grote kans dat Ezra van Nassauw hier muzikaal bij betrokken was. Van The Sound of Music en Kruimeltje tot Showponies en Soldaat van Oranje. De teller staat inmiddels op 65 producties. Ezra studeerde aan het Conservatorium in Tilburg en voltooide in Londen zijn Master of Music aan de Royal Academy of Music (RAM) in de richting ‘Musical Direction and Coaching’ met cum laude. Hij is daarmee de enige in Nederland met dit diploma. Hoe gaat de bevlogen componist te werk?
Waar componeer jij het liefst? Of wat zijn jouw ideale componeer-omstandigheden?
‘Ik componeer het liefste achter de piano in een rustige omgeving, zonder afleiding, dus de wifi uit op mijn laptop en mijn telefoon op vliegtuigmodus. Doorgaans gewoon thuis, maar eigenlijk componeer ik overal. Op straat tijdens het boodschappen doen, onderweg in de trein of tijdens een wandeling. Goede ideeën komen vaak spontaan en onaangekondigd. Dus ik zing ook vaak iets in op mijn telefoon zodat ik het thuis kan uitwerken.’
Jij bent de enige in Nederland met dit specifieke RAM-diploma, zie je jezelf anders dan de rest?
‘Er worden jaarlijks inderdaad maar een paar mensen aangenomen en er is veel concurrentie. Het was ontzettend bijzonder om een jaar in Londen te mogen studeren en mee te maken hoe het is om op het allerhoogste niveau te werken. Maar zie ik mezelf daarmee anders dan de rest? Nee, zeker niet. Er is altijd nog zoveel te leren en te groeien, daarvoor is mijn vakgebied ook veel te breed. Bij elk nieuw inzicht dat ik krijg ontstaan er weer nieuwe vragen en uitdagingen. En daarnaast heb ik geweldige collega’s om me heen.’
Je bent betrokken geweest bij vele bekende producties, welke had je echt niet willen missen?
‘Dat is een leuke, maar ook moeilijke vraag. Uit de afgelopen veertien jaar staat de teller inmiddels al op zo’n 65 producties, zowel professioneel als producties verbonden aan opleidingen. Rent was absoluut een bijzondere productie, aangezien het mijn eerste grote productie was als muzikaal leider. Het was met een geweldige groep collega’s en vrienden waarmee we iets heel moois hebben neergezet. De productie werd verlengd, er kwam een concertversie, een reprise, een landelijke tour en ik werd genomineerd voor mijn muziekarrangementen.
Ciske de Rat was een volgend keerpunt in mijn carrière, waarna ik definitief besloot om mezelf dieper te gaan specialiseren als muzikaal leider. Alle producties in Londen tijdens de opleiding waren heel bijzonder, met als hoogtepunt City of Angels waarbij ik een groot bigbandorkest mocht dirigeren. Maar ook Amélie, alle shows met Alex Klaasen, Spring Awakening en Little Women mogen hier niet ontbreken. En dan nog de twee meest recente parels: De Mol en de Paradijsvogel en Jesus Christ Superstar. De afwisseling tussen kleine en grote producties vind ik onwijs leuk.’
Wat kan de kijker verwachten van We zijn toch familie qua muziek?
‘Ik ga verder in de stijl die we hebben neergezet met Ver van je bed. Voor mij staat de tekst altijd centraal en daaruit ontstaat de muziek. Er zit deze keer wel een stuk meer muziek in. In Ver van je bed was het werk van Harry Bannink een specifieke inspiratiebron, maar ook andere Nederlandse componisten zoals Robert Long en Jules de Corte. Ik laat me inspireren door alle muziek om me heen in de gehele breedte; van Nederlands erfgoed tot Amerikaanse musicals en van The Great American Songbook tot filmmuziek. En hoe je mijn muziek precies wilt omschrijven laat ik liever aan de luisteraar.’
Is er nog iets leuks gebeurd tijdens het maken wat je wilt delen?
‘Het creatieve maakproces is heerlijk. Als je elkaar volledig vertrouwt en vrij kan laten in het maakproces voed je elkaar tijdens het schrijven. Dan wordt het heen en weer pingpongen. Dat is precies wat ik voel met Maarten (de schrijver) en Owen (de regisseur). Leuke ideeën worden inhoudelijk steeds sterker en spannender. Ik denk dat het belangrijk is om kritisch te blijven kijken naar het materiaal en tegelijkertijd te vertrouwen op je gevoel en achter je ideeën te gaan staan.’
Naast componist ben je ook docent bij Codarts (Rotterdam), wat haal je uit het onderwijs?
‘Mijn passie voor onderwijs in combinatie met muziek is de reden dat ikzelf naar het conservatorium ging. Mijn eerste opleiding Docent Muziek in Tilburg opende vervolgens de deur naar muziektheater. De studenten inspireren mij met hun drive en talent en het is heerlijk om met ze te werken. Daarnaast kom ik door hen steeds weer nieuw repertoire tegen, waardoor ik weer nieuw materiaal ontdek en muzikaal geprikkeld word. Onderwijs geven is onderwezen worden. Ik hoop iets moois te kunnen bijdragen aan hun ontwikkeling en tegelijkertijd stimuleert het doceren mij op allerlei vlakken, zowel didactisch en ambachtelijk als persoonlijk.’
Raad je – na het maken van deze cabaretmusical – iedereen aan om een weekendje naar de Veluwe met de familie te gaan?
‘Heerlijk wandelen over de heide en door de bossen. Kijk wel uit voor de wolven…’
Wat zou nog een echt droomproject voor jou zijn?
‘Een volledig doorgecomponeerde musical op grote schaal componeren. Kom maar op.’
Tekst: Jolijn Swager. Foto: Annemieke van der Togt.